Οι Τάσεις στο Blogging, SEO και Social Media το 2016 και Πέρα

Στο σημερινό άρθρο, θα ρίξουμε μια ματιά στην κατάσταση, τις τάσεις  και τις αλλαγές στο SEO και το blogging το 2016. Επίσης θα μιλήσουμε για τις τυχόν επιδράσεις των δραστηριοτήτων μας στα Social Media όσον αφορά την κατάταξη των άρθρων μας του blog, κυρίως στα αποτελέσματα αναζήτησης της Google. Για αυτό το σκοπό, εκτός από την προσωπική μου εμπειρία, θα χρησιμοποιήσουμε αρκετά μεγάλο αριθμό έγκυρων πηγών στο Internet.

Μην ξεχνάμε πάντως ότι η Google δεν ανακοινώνει ή δημοσιεύει κάθε τι που πράττει και της μεταβλητές του αλγορίθμου της, οπότε πάντα υπάρχει μια σχετική υποκειμενικότητα ανάλογα τον αναλυτή ειδικό.

Σημείωση προς τον αναγνώστη: Οι εσωτερικοί σύνδεσμοι προς τα άρθρα για nlogging στο sotostips, παλιότερα είναι πολύ χρήσιμοι και αξίζει να διαβαστούν. Έχουν μπει βέβαια κι αμέτρηστοι σύνδεσμοι πηγές στην έρευνα 3 σε 1 άρθρο αυτό.


Blogging & SEO 2016+


Η αναζήτηση στη Google το 2016 και πέρα

Η μηχανή αναζήτησης Google πλέον κατανοεί όλο και καλύτερα το εννοιολογικό περιεχόμενο των σελίδων που ανιχνεύει με το Google Bot αυτόματα, για να δώσει καλύτερη δυνατή απάντηση στα αναζητήσεις (ερωτήματα) των χρηστών. 

Αλγόριθμος Google 2016 

Τα "Σήματα" (signals), είναι η μέθοδος που χρησιμοποιεί η Google για να προσδιορίσει πώς να κατατάξει τις ιστοσελίδες στα αποτελέσματα αναζήτησης.

Για παράδειγμα, ανάλογα με την αναζήτηση, θα διαβάσει τις λέξεις σε μια ιστοσελίδα, οπότε οι λέξεις είναι ένα σήμα. Αν κάποιες λέξεις είναι με έντονα γράμματα, αυτό θα μπορούσε να είναι ένα άλλο σήμα που πιθανόν να λαμβάνεται υπόψιν. Το PageRank μιας σελίδας είναι άλλο ένα σήμα. Αν μια σελίδα έχει σημειωθεί ως φιλική προς κινητά, σημαντικό σήμα κι αυτό.


Όμως ιστορικά, οι συστάσεις από τους ειδικούς γύρω από SEO επικεντρωνόντουσαν περισσότερο στις λέξεις-κλειδιά. Η πραγματικότητα τώρα είναι ότι οι μηχανές αναζήτησης έχουν γίνει πολύ πιο έξυπνες. Ο δημιουργός του περιεχομένου έχει πολύ λιγότερο έλεγχο το πώς και για ποιες λέξεις οι σελίδες του εμφανίζονται στα αποτελέσματα αναζήτησης.

Καταρχάς, η πρόθεση (η σχετικότητα) είναι το παν. Δεν χρειάζεται πλέον -τόσο πολύ- μια ακριβή λέξη-κλειδί από εσάς για να να προσφέρει η Google ένα σχετικό αποτέλεσμα αναζήτησης στα αποτελέσματα.

Η Google πλέον -μεταξύ άλλων- 2 πράγματα τσεκάρει με προσοχή:
  • τα συμφραζόμενα στο άρθρο σας (context)
  • τις ενέργειες των χρηστών αφού (μετά) έκαναν κλικ στη δικιά σας σελίδα στα αποτελέσματα αναζήτησης (post-click actions)
Για παράδειγμα, αν μιλάτε για τη Apple τι εννοείτε; Είναι φανερό; Το φρούτο; Το μήλο το Αδάμ; Την εταιρία Apple; Αν όμως στο κείμενο συμπεριλαμβάνονται και λέξεις όπως Steve Jobbs, iPhone, iPad κλπ, η Google ξέρει ότι λέτε για την εταιρία. Με λίγα λόγια, η Google έχει γίνει καλύτερη στο να ερμηνεύει έννοιες.

Αυτή η διαπίστωση δε σημαίνει ότι θα εγκαταλείψουμε τις λέξεις κλειδιά, ότι δε θα τις βάζουμε πια στον τίτλο, στην περιγραφή, στις λίστες, στους συνδέσμους. Απλά σημαίνει ότι οι μηχανές αναζήτησης έγιναν και γίνονται εξυπνότερες, και καλό είναι να το έχουμε υπόψιν.

Όσον αφορά τις ενέργειες του χρήστη αφού ήρθε στο site σας από τη Google ψάχνοντας με λέξεις κλειδιά, όπως λέγονται (ή φράσεις). Ναι, το CTR στα αποτελέσματα είναι σημαντικό (ο λόγος αυτών που έκαναν κλικ στη σελίδα σας στα αποτελέσματα για συγκεκριμένη αναζήτηση προς τον αριθμό που απλώς είδαν και δεν έκαναν κλικ στη σελίδα σας), αλλά τι να το κάνω αν ο επισκέπτης της ιστοσελίδας έρθει, μείνει για 5 δευτερόλεπτα και φύγει άρον-άρον πατώντας το κουμπί back στον περιηγητή πχ; Ας έρθουν έτσι και χιλιάδες, περισσότερο ζημιά κάνουν παρά καλό, διότι η google αντιλαμβάνεται έτσι ότι η σελίδα σας είναι άσχετη, φτωχή, δε προσφέρει για τη συγκεκριμένη αναζήτηση αυτό που θέλουν (πρόθεση) οι χρήστες.

Bounce Rate (ποσοστό εγκατάλειψης ιστοσελίδας) και "time on page"

Οι παρακάτω ενέργειες επισκεπτών θα οδηγήσουν σε σε εγκατάλειψη (bounce) σύμφωνα με το Google Analytics
  •      Ο επισκέπτης κάνει κλικ στο κουμπί πίσω (back)
  •      Ο επισκέπτης κλείνει το πρόγραμμα περιήγησης (τον browser)
  •      Ο επισκέπτης πληκτρολογεί μια νέα διεύθυνση URL στο πρόγραμμα περιήγησης
  •      Ο επισκέπτης κάνει κλικ σε ένα σύνδεσμο προς εξωτερική σελίδα
  •      Ο επισκέπτης δεν κάνει κλικ σε μια άλλη σελίδα για 30 λεπτά
Το υψηλό boumce rate σε μια σελίδα είναι κακό, γενικά. Όμως, ο επισκέπτης σε ένα άρθρο σε Blog, μπορεί να ενδιαφέρεται μόνο για τις πληροφορίες του άρθρου. Στα Blogs Το bounce rate Είναι λιγότερο σημαντικό. 

Επιπλέον, ξέρετε πως μετρά η Google το χρόνο παραμονής του επισκέπτη στη σελίδα σας; Από το πρώτο και το επόμενο κλικ μόνο. Δηλαδή, αν ο χρήστης μείνει απόλυτα ευχαριστημένος από τη σελίδα σας, βρει αυτό που θέλει, κι επιπλέον μείνει και 23 ολόκληρα λεπτά διαβάζοντας το άρθρο σας και μετά κλείσει το παράθυρο ή την καρτέλα του περιηγητή, το Google Analytics το μετρά ως...bounce (εγκατάλειψη)! Άδικο, ε;

Για αυτό και... εφηύραν μια πιο έγκυρη μέτρηση από αυτό του time on page ή Time on site. Το λεγόμενο dwell time.

Dwell Time


Το dwell time είναι ο χρόνος που κάνει ο χρήστης για να επιστρέψει πίσω στα αποτελέσματα αναζήτησης και μόνο.

Αντιθέτως, ο χρόνος παραμονής στη σελίδα είναι το διάστημα που δαπανά στην ιστοσελίδα ο χρήστης πριν πάει ΟΠΟΥΔΗΠΟΤΕ (μπορεί να είναι μια εσωτερική σελίδα, άλλο σύνδεσμο, διαφήμιση, κλπ).

Προφανώς, αν υπάρχει, υποθέτουμε ότι μικρό dwell time δίνει πολύ άσχημη εικόνα στη Google για την ιστοσελίδα σας όσον αφορά τη συγκεκριμένη αναζήτηση. Υποστηρίζεται ότι, λιγότερο από δύο λεπτά = Κακό...

Το dwell time δεν μπορούμε να το μετρήσουμε εμείς, αλλά ξέρουμε ότι είναι ανάλογο με μετρήσεις όπως το ποσοστό εγκαταλείψεων, ο χρόνος παραμονής στον ιστότοπο, και τα ποσοστά μετατροπής (o χρήστης κάνει μια επιθυμητή σε εμάς στοχευμένη ενέργεια, πχ γράφεται στο Newsletter).

Ο Αλγόριθμος Hummingbird της Google

Google Hummingbird είναι ο αλγόριθμος αναζήτησης που χρησιμοποιείται από την Google. Η Google άρχισε να χρησιμοποιεί το Hummingbird περίπου από τις 30 Αυγούστου 2013. 

Αλγόριθμος είναι ένα σύνολο κανόνων που καθορίζει με ακρίβεια μια ακολουθία ενεργειών πχ σε ένα πρόγραμμα υπολογιστή. Σε μια αναζήτηση Google, θέλετε μια απάντηση, όχι τα τρισεκατομμύρια των ιστοσελίδων. Οι αλγόριθμοι είναι προγράμματα υπολογιστών που αναζητούν ενδείξεις για να σας επιστρέψουν ακριβώς αυτό που θέλετε.

Σήμερα οι αλγόριθμοι της Google βασίζονται σε περισσότερα από 200 μοναδικά σήματα ή «ενδείξεις» που επιτρέπουν να μαντέψει τι μπορεί πραγματικά να αναζητάτε. Η Google κάνει 1 με 2 προσαρμογές (μικρο-αλλαγές) στον αλγόριθμο της ανά ημέρα!

Τα πιο σημαντικά σήματα του αλγορίθμου, υποθέτουμε ότι, είναι κατά προτεραιότητα:
  1. οι ποιοτικοί και σχετική με την ύλη της σελίδας σας σύνδεσμοι προς αυτήν από άλλες ιστοσελίδες παραμένουν ως το πλέον σημαντικό σήμα
  2. το original και αρκετά πλούσιο περιεχόμενο και οι λέξεις στο κείμενο είναι πιθανόν το β' σήμα
  3. το RankBrain, δηλαδή η προσπάθεια της Google Να εντάξει σε ορισμένες αναζητήσεις ένα είδος τεχνητής νοημοσύνης (A.I.) ή αλλιώς τη μηχανική μάθηση (machine learning) είναι το τρίτο από τα σήματα.

RankBrain


Μηχανική μάθηση έχουμε όταν ένας υπολογιστής διδάσκει το ίδιο του τον εαυτό το πώς να κάνει κάτι, αντί να διδάσκεται από τον άνθρωπο.

Το RankBrain δεν χειρίζεται όλες τις αναζητήσεις  Ίσως ένα 20-25%. Πρέπει να ενεργοποιείται προς το παρόν στις "long tail" αναζητήσεις (αναζητήσεις πολύπλοκες, με πολλές λέξεις) τις οποίες η Google τις συναντά για πρώτη φορά.

Το RankBrain χρησιμοποιείται κυρίως ως ένας τρόπος για να ερμηνεύσει τις αναζητήσεις που οι άνθρωποι υποβάλλουν για να βρουν τις σελίδες που μπορεί να μην έχουν τις ακριβείς λέξεις που αναζητούν.

Η Google έχει πει ότι μπορεί διακρίνει μοτίβα ανάμεσα σε φαινομενικά ασύνδετες σύνθετες αναζητήσεις για να καταλάβει αν είναι παρόμοιες μεταξύ τους. Αυτή η μάθηση, με τη σειρά του, επιτρέπει να κατανοήσει καλύτερα τις μελλοντικές σύνθετες αναζητήσεις και αν σχετίζονται με συγκεκριμένα θέματα.

Τέλος, η Google "συμπεριφέρεται πλέον επιθετικά όσον αφορά τα μη-οργανικά αποτελέσματα αναζήτησης. Μια μελλοντική των δεδομένων μπορεί να αποκαλύψει ότι οργανικά αποτελέσματα Google έχουν έχουν μικρότερο από 70% CTR.

Οργανικά αποτελέσματα είναι τα αποτελέσματα μιας αναζήτησης, όπου ο ιδιοκτήτης ιστοσελίδας δεν έχε πληρώσει τίποτα. Τα μη οργανικά αποτελέσματα στη Google είναι οι διαφημίσεις κειμένου που βλέπουμε στο πάνω μέρος των αποτελεσμάτων κι κάποτε στη δεξιά στήλη.

Σημείωση: Η δήλωση της τοποθεσίας, ειδικά για επιχειρήσεις που διατηρούν site είναι πολύ σημαντική. Αν ένας χρήστης ψάξει για σουβλατζίδικο και είναι στην περιοχή Π. Φαλήρου, πιθανότατα η google Θα του προτείνει μαγαζιά στην περιοχή και πολύ πιθανά να δείξει και χάρτη με τηλέφωνα.

Blogging 2016

Αν έχετε παρατηρήσει, στα online "resume" (cv) μου δηλώνω full-time blogger ή/και content creator (δημιουργός περιεχομένου). Πολλοί bloggers πλέον χαρακτηρίζονται από άλλους και είναι influencers στα κοινωνικά δίκτυα που δραστηριοποιούνται και στη λεγόμενη μλογκόσφαιρα. Οι έξυπνες εταιρίες και οι αρχάριοι bloggers έχουν ανάγκη να έχουν σχέσεις και γνωριμίες με τους influencers (άνθρωποι με επιρροή στον τομέα τους).

Φυσικά, το blogging Το 2016 και πέρα δεν είναι νεκρό παρά την επαναλαμβανόμενη παραφιλολογία. Αντιθέτως, όχι μόνο τα blog αυξάνονται και πληθύνονται αλλά και κοινωνικά δίκτυα όπως το Linkedin Και το Facebook προσφέρουν πλέον με τον α' ή β' τρόπο τη δυνατότητα συγγραφής άρθρων στις πλατφόρμες τους. Βλέπε για παράδειγμα τις ανανεωμένες Σημειώσεις στο Facebook.

Από τις online "έτοιμες προς χρήση" πλατφόρμες που φιλοξενούν (host) κιόλας το blog σας ξεχωρίζουν:
  • Blogger.com της Google
  • Wordpress.com
  • Medium
  • TypePad
  • Tumblr της Yahoo
  • Weebly.com
  • Wix
  • κλπ

Blogging trends 2016

1) Ένα trend στο blogging Πλέον είναι τα μεγάλα άρθρα, που όπως είπα νωρίτερα έχουν πλούσιο, ορίτζιναλ και σχετικό περιεχόμενο.

Όπως έχω γράψει επανειλημμένως, δεν φτάνει να γράψεις ένα κατεβατό με 1500-2000 λέξεις τουλάχιστον. Δεν μπορεί να περιμένεις ο επισκέπτης να το διαβάσει λέξη προς λέξη. Οι επισκέπτες / αναγνώστες σκανάρουν το κείμενο. Το θέλουν οργανωμένο αυτό το μεγάλο κείμενο:
  • με μικρές παραγράφους
  • επικεφαλίδες με νόημα και στυλ (headers H1, H2, H3)
  • λίστες που σκανάρονται εύκολα
  • πολύ καλό τίτλο άρθρου
  • εσωτερικοί σύνδεσμοι σε σχετικά παλιότερα σας άρθρα όπου είναι εφικτό
  • ποιοτικοί εξωτερικοί σύνδεσμοι σε καλές γειτονιές, αν είναι χρήσιμοι για τον αναγνώστη
  • κάθε παράγραφος να πρέπει να κάνει τον αναγνώστη να προχωρήσει στην επόμενη παράγραφο
  • η πρώτη παράγραφος να περιγράφει περί τίνος πρόκειται το άρθρο, να εξάπτει τη φαντασία και περιέργεια. Η δεύτερη το ίδιο καλή.
  • Δείτε, πολλά από τα άρθρα μου τα παλιότερα έχουν ακόμη ισχύ, στην κατηγορία blogging  
2) Άλλο trend που παρατηρούμε στο blogging είναι το τέλος των σχολίων. Τα σχόλια πλέον μεταφέρθηκαν στα Social Media. Εκεί βάζουν σχόλια, κάνουν Like κλπ.

3) Τα άρθρα πλέον χωρίς σχετικές ποιοτικές φωτογραφίες ή γραφικά, infographics ή και video δεν νούνται. Έχουμε και το φαινόμενο να ενσωματώνονται στα άθρα tweets, δημοσιεύσεις σελίδας Facebook, Google+ Κλπ.

4) Φιλικά προς κινητά blog

5) Blog φτιαγμένο για τον χρήστη, φιλικό στην πλοήγηση, όχι φορτωμένο με plugins Και widgets / gadgets

6) Μεσοπρόθεσμοι και μακροπρόθεσμοι στόχοι για το Blog. Πχ ζητάτε εγγραφές στο RSS feed ή με email.

Τέλος, όπως ανέφερα νωρίτερα, δεν έχει τόση σημασία πόσοι έρχονται στο άρθρο αλλά αν έρχονται για τον σωστό λόγο και τι ενέργειες κάνουν μετά.

Η Επίδραση των Social Media στο SEO 2016

Η Google, τόσα χρόνια -κι από ότι ξέρω- δεν παραδέχτηκε ποτέ ότι δείνει τόσο μεγάλη αξία στη δραστηριότητα πχ ενός blogger στα Social Media κι στην απήχηση που έχουν οι κοινοποιήσεις του. Δηλαδή, αν λαμβάνονται σοβαρά υπόψιν / επιδρούν στην κατάταξη στα αποτελέσματα αναζήτησης ήταν και μάλλον ακόμη είναι θολό.

Η Google όμως δεν είναι πλέον σε θέση να κλείνει τα μάτια στα social media και στον αντίκτυπο που αυτά έχουν στο Διαδίκτυο. Είναι ασφαλές να πούμε ότι στην πραγματικότητα η Google θα αυξήσει την επιρροή των σημάτων που λαμβάνει από τα social media στους αλγόριθμους της για να βοηθήσουν περαιτέρω εντοπισμό των brand κύρους (είτε πρόκειται για site Εταιριών, blog και ατόμων).


Πάνω από το 71% των καταναλωτών είναι πιο πιθανό να κάνουν μια αγορά που βασίζεται σε πληροφορίες που συνέλεξαν από τα social media, ή από φίλους ή και από αγνώστους.

Καθώς όλο και περισσότερη κίνηση κατευθύνεται προς προς το site σας από αξιόπιστα  κανάλια κοινωνικής δικτύωσης, θα περίμενε κανείς ενισχυθεί η αξία και το κύρος του δικτυακού σας τόπου στα μάτια της Google σταδιακά.

Μην ξεχνάμε ότι, στα πρώτα αποτελέσματα αναζήτησης, πχ ψάχνοντας το όνομα του blog σας ή το όνομα σας, πολύ πιθανό να δείτε τη Σελίδα σας στο Facebook Που είναι και δημόσια και κάθε άρθρο / δημοσίευση αντιμετωπίζεται από τη Google ως ιστοσελίδα. Το ίδιο και με το Twitter και τα tweet σας.

Όμως πρέπει ταυτόχρονα να έχουμε υπόψιν ότι όλα όσα δημόσια μοιράζετε στα κοινωνικά δίκτυα δε σημαίνει ότι καταλογοποιούνται (indexed) κιόλας από τη Google. Εδώ μπαίνει το θέμα του κύρους, πόσο έχει μοιραστεί η δημοσίευση, αν είναι σχετική με την αναζήτηση κλπ. Η Google καταχωρεί λιγότερο από το 4 τοις εκατό του συνόλου των tweets στο ευρετήριο της για παράδειγμα...

Λέγεται ότι τα επαληθευμένοι λογαριασμοί έχουν καλύτερη τύχη. Πρόσφατα, για παράδειγμα, έγραψα ότι πλέον όλοι έχουν τουλάχιστον την ευκαιρία να αποκτήσουν επαληθευμένο λογαριασμό Twitter (verified account)) με online αίτηση.

Προφανώς, ένας στόχος θα πρέπει να είναι η παραγωγή και κοινοποίηση viral περιεχομένου που και που, πράγμα δύσκολο.

Γενικά, το περιεχόμενο που μοιράζεστε σε κοινωνικά δίκτυα μπορεί να επηρεάσει ακόμα το SEO σας και την αναγνώριση του εμπορικού σήματος σας (brand) μέσω της αναζήτησης, έστω και έμμεσα (για την ώρα). Φυσικά αν μια δημοσίευση με σύνδεσμο σε άρθρο σας έχει μοιρασθεί από πολύ κόσμο, και πατ΄σουν πολλοί το Link για να έρουν, αυτό είναι ένα άμεσο κέρδος για σας κι ίσως σήμα για τη Google. Τα like, ο αριθμός φίλων κιακολούθων κλπ όπως είπα νωρίτερα δε φαίνεται να επηρεάζουν άμεσα.

[Image Pixabay CC0 Public Domain]

Διαβάστε ακόμη

time on page

Σωτήριος Πρίφτης

Είμαι απόφοιτος ΕΜΠ, χρήστης internet από το 1996 και blogger. Το κύριο blog μου, το Sotostips.gr, είναι τεχνολογικό αλλά φιλικό και προς τον αρχάριο χρήστη ιστολόγιο.